Oldalak

2011. december 10., szombat

Édes sütik

Háháhá most becsaptalak!! Ezek nem sütik hanem szappanok!!Agancs komával és a barátnőmmel csináltuk.:-)
Ezt  a praktikában láttam és itt tetszett meg.Nem szappantömbből készítettem (amit a kreatív hobbikban lehet beszerezni) hanem mindenféle zsírból, olajból saját kezűleg.Ezért ezek a és kis kézműves szappanjaim!!

Hozzávalók:
Mézeshez: 300g olíva olaj, 260 g kókuszvaj, 220g napraforgóolaj, 220g pálmaolaj, 20g ricinusolaj, 143g lúg, 387g desztillált víz, 2-3 tk. kurkuma, 1 ek. méz, 10 ml mézes illóolaj
(a mini kuglófot csináltam ebből)

Karácsonyi illathoz: 350g olívaolaj, 225g kókuszvaj ,225g pálmaolaj, 20g ricinusolaj, 138g lúg, 380g desztillált víz, 5ml méz illóolaj (fehér réteg)5 ml csoki illóolaj (fekete réteg) 5 ml mézeskalács illóolaj (barna réteg) ,1 kk kakaópor (fekete réteg), 2 tk kurkuma (fehér réteg), 1 kk. őrölt fahéj (barna réteg)
(süti szeletet csináltam ebből)

Hát igen ezekhez a dolgokhoz elég nehéz hozzájutni, és elég drágák ,de ha valaki látott már (vagy vett )
kézműves szappant az tudja hogy kb. egy olyan mint a sütiszeletem 600-800 Ft-ba kerül. Én a lúgot az Azúr vegyszerbolt-ban vettem 900g kiszerelésben lehet csak kapni (1000 ft körül).A deszt. vízhez és a , a ricinusolajhoz  könnyen hozzá lehet jutni(gyógyszertár) . De viszont a kókuszvaj és a pálmaolaj......
Aganccsal az egész várost bejártuk  mire találtunk egy jól felszerelt bioboltot.A kókuszvaj 1500 a pálmaolaj 1000 ft volt.
+ még kellett hozzá hőálló edényt venni mivel a lúg feloldásánál az egyszerű üveg szétrobban. Mi 100 Ft -os boltban vettünk olyan műanyag rázómixert ami (elvileg) 100 C-fokot is kibír.+Szilikonformát mert abból a legkönnyebb kiszedni.
  • Előkészületek: Egy jól szellőző helyiséget válassz hozzá, készítheted a szabadban is, ez azért fontos, mert a nátrium-hidroxid vízzel történő vegyítésekor gőzök keletkeznek, melynek a belélegzése káros. Öltözz védőruhába! Vegyél fel gumikesztyűt, védőruhát (pl. egy kötényt) és tegyél fel védőszemüveget. Erre azért van szükség, mert a nátrium-hidroxid egy erősen maró lúg, ha rád fröccsenik (általában nem szokott ám azért fröcsögni), akkor kárt tehet a bőrszövetben. Arra is figyelj, hogy szembe még véletlenül se kerüljön!!! Az interneten olvasgatva azt olvastam, hogy nagyon heves reakció játszódik le a nátrium-hidroxid és a víz között, én igazából még hevesebbre, sistergésre és pezsgésre gondoltam, de erről azért szó sem volt. Viszont vigyázat! A hideg víz a nátrium-hidroxid hatására erősen felmelegszik, ezért készíts elő egy hideg vizes edényt, amiben majd hűteni fogod a nátrium-hidroxidos oldatot. Mérd ki tehát pontosan a hideg, desztillált víz mennyiségét, és a nátrium-hidroxidot is. A nátrium-hidroxidot add a vízhez (figyelem: nem fordítva!!!) és keverd meg (mint mondtam,  nem alumínium edényben). Állítsd az egész edényt egy hideg vízzel teli lavórba (vagy csapba). Ha kecsketejjel vagy más tejjel kísérletezel, akkor ajánlatos a tej legalább felét lefagyasztani, és úgy beletenni a nátrium-hidroxidot, mert a tej erősebben felmelegedhet.
  • Ezt követően mérd ki a zsiradékokat, olajokat, tedd egy tálba, és olvaszd meg őket, hogy folyékonyak legyenek. Hűtsd le ezt is kb. 40 fokra.
  • Most jöhet jól a folyadék hőmérő. Mind az olajoknak, mind a lúgnak kb. 40 fokosnak kell lenniük, amikor egymáshoz kevered őket. Ha nincs hőmérőd, akkor kézmelegnél egy kicsit melegebb legyen, és az olajokba ekkor boríthatod a lúgos vizet (nem fordítva: itt is a lúgos vizet add az olajokhoz). Ezt követően, ha szeretnél, adhatsz hozzá még extra zsiradékot, superfat-et (5 %), és illóolajokat, virágszirmokat … stb és amit szeretnél. Vedd elő a botmixert, és az egész keveréket kezdd el folyamatosan keverni. A botmixer használata segíti a szappan megkeményedési (pudingosodási) folyamatát. Akkor lesz megfelelő, ha a botmixerről lecsöpögő folyékony szappan már “ír”, azaz a lecsöpögő mintázat meglátszik a masszában. Ez botmixer használatával néhány perc alatt bekövetkezik, attól függően, hogy milyen zsiradékokat választottál.
  • Amikor pudingszerűvé válik folyamatos keverés mellett add hozzá a színezőanyagot.(FIGYELEM A KURKUMA AMIKOR BELETESZED MÉG NARANCSSÁRGA ,DE AHOGY ÁLL MEGVÁLTOZIK A SZÍNE tehát olyan fehér lesz mint az enyém )Gyorsan kell dolgozni ,mert ha túl sűrű lesz már nem lehet önteni!!!!!!!!
  • Ha különböző színű rétegeket akarsz akkor a színezés előtt az alapmasszát szét kell osztani és külön színezni.!!!!Ha mákot szórunk bele ,az természetes bőrradír!
  • Ha készen van a massza, öntsd a formába!
  • A formákat takard le sütőpapírral.Egy-két óra múlva tegyük félórára hűtőbe (én az erkélyre tettem)
  • Egy nap után (ha meg vannak szilárdulva) szedjük ki a formából (NEKEM 4 NAPIG SZILÁRDULT NÉMELYIK) a nagyobb tömdöket pedig szeleteljük fel.
  • És ami a legfontosabb MIUTÁN KISZEDTÜK A FORMÁBÓL VÁRJUNK 4 HETET!!!!!
Ezt a leírást a fitt nők blogjában olvastam mivel itt jól meg van fogalmazva kicsit hozzá is írtam hogy teljes legyen.
Igaz itt és mindenhol is botmixer használatát  írt nekünk nem volt és ezért megpróbáltuk habverővel, így is sikerült (kicsit fröcsögött ,de az nem számít) ebből a receptből nagyon sok szappan lett , nekem 1 ,5 tálcányi.

Ezek után Agancs fél napig mosogathatott!:-)
 Nekem nagyon tettszett ez a kotyvasztás ,máskor is szeretnék  ilyet csinálni.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése